KOSTENLOSER Versand innerhalb Deutschlands ab 100€
Verlanglijst Account Winkelwagen
Paintball_Sports_Paintball_Onlineshop
 

Laten we SPLASH spelen – het computerspel voor paintball

SPLASH
dinsdag maart 4, 2025

Vandaag hebben we een heel bijzonder artikel voor jullie en het gaat over de creatie van een paintball-computerspel. We spraken met Thorsten Mielke, de ontwikkelaar van het spel Splash Paintball. Hij gaf ons interessante inzichten in hoe het idee voor de ontwikkeling van het spel ontstond, hoe de verschillende ontwikkelingsstappen verliepen en welke obstakels overwonnen moesten worden. Natuurlijk konden we het niet laten om deze nieuwe paintball shooter zelf uit te proberen. Hier is een kijkje achter de schermen bij de ontwikkeling van een paintball-computerspel.

 

 

Een paar maanden geleden ontvingen we een e-mail met de informatie dat er op dat moment een paintball-computerspel in de maak was door een Duitse ontwikkelaar. Natuurlijk waren wij nieuwsgierig en wilden we er meer over weten. Wij spraken met Thorsten Mielke, de ontwikkelaar van het spel, voor een interview.

PBS Magazine: Thorsten, het is geweldig dat je de tijd neemt voor ons interview. Vertel ons iets over het spel. Wat kunnen wij ons hierbij voorstellen?

Thorsten: Allereerst wil ik u hartelijk danken voor de uitnodiging voor het interview en uw interesse in een nieuwe paintballervaring op uw thuiscomputer. Al ongeveer 1,5 jaar programmeer ik in mijn vrije tijd het spel “Splash – Paintball”. Het oorspronkelijke idee, "Ik wil graag een klein spel van A tot Z zelf implementeren en op de markt brengen", is inmiddels uitgegroeid tot iets veel groters en uitgebreiders, nadat fabrikanten van paintballuitrusting en spelers zich bewust werden van het spel. “Splash – Paintball” is een online multiplayer first-person shooter die de opwindende wereld van paintball tot leven brengt in een digitale omgeving. Spelers kunnen uitkijken naar dynamische wedstrijden die teamwerk, strategie en snelle reflexen vereisen. Ik vind het belangrijk om het gevoel van echt paintball zo realistisch mogelijk te maken. Dat betekent dat bijvoorbeeld de ballistiek van de paintballkogels, de fysieke omgeving en de dekkingsmechanismen nauwkeurig zijn afgestemd om een authentieke beleving te bieden. Spelers van zowel SupAir, Woodland als Scenario kunnen kiezen uit een steeds groter wordend aanbod aan kaarten en spelomgevingen. Bovendien kan iedereen de uitrusting en paintballmarkeringen naar eigen voorkeur samenstellen en deze tijdens het spel blijven aanpassen. Hierdoor kan iedere speler zijn eigen speelstijl ontwikkelen en zich individueel onderscheiden op het veld.

PBS Magazine: Er zijn in het verleden wel een paar paintball-computerspellen geweest. Wat maakt Splash Paintball anders of beter? Of, om het bot te zeggen: waarom zouden spelers jouw spel moeten kopen?

Thorsten: De bekendste paintballspelserie "Greg Hastings…" is de laatste jaren erg stil geweest en daarom zijn er de laatste tijd een paar pogingen gedaan door paintballliefhebbers met programmeervaardigheden om een nieuw spel te ontwikkelen. Hun focus is echter tot nu toe zeer beperkt gebleven en bestrijkt doorgaans slechts enkele aspecten van de toernooisport.

“Splash – Paintball” biedt niet alleen authentieke SupAir-velden, maar breidt de paintball-ervaring ook uit door een sterke focus op het bosgebied en later ook op het scenariogebied. Er zullen aanvankelijk twee “werelden” zijn. Een woestijnlandschap en een bosgebied. In elke omgeving hebben spelers de keuze uit meerdere speelvelden, die in verschillende spelmodi gespeeld kunnen worden. Naast het klassieke toernooiformaat (“X-Ball” / “Speedball”) zal er in eerste instantie ook een “Capture the Flag”-modus zijn. Bovendien moeten nieuwkomers in de sport een zachte introductie in de wereld van paintball ervaren. Daarom heb ik de spelmodus "Arcade" toegevoegd, waarmee je langer in het spel kunt blijven dankzij een pantser-/gezondheidsweergave. Tactische middelen, zoals verschillende soorten hand- en rookgranaten, zijn ook beschikbaar en kunnen worden gebruikt afhankelijk van de spelmodus. Ik heb ook veel nadruk gelegd op de gedetailleerde uitvoering van de omgevingen en de apparatuur om een zo realistisch mogelijke spelervaring te creëren. Misschien is hier een kleine teaser: er zijn al gesprekken gaande met verschillende exploitanten van paintballfaciliteiten over het integreren van originele velden in het spel.

Een ander punt is mijn betrokkenheid bij de gemeenschap. Ik ben actief op zoek en voer al gesprekken met de spelers. Ik neem feedback serieus en verwerk de wensen van de community in toekomstige updates. Op deze manier kan ik ervoor zorgen dat ik het spel voortdurend in de juiste richting blijf ontwikkelen, zodat het een levendige ervaring op de lange termijn blijft die blijft aanslaan bij de paintballgemeenschap. Help dus gerust mee met het vormgeven van het spel en stuur ons je feedback!

PBS Magazine: Dat klinkt als een hoop game-inhoud en een hoop coole functies. Heb je een actuele tijdlijn? Wanneer zal het spel beschikbaar zijn en voor welke platforms? Wanneer wordt de aanvullende inhoud toegevoegd?

Thorsten: De eerste lancering staat gepland voor eind september 2024 en spelers kunnen in de Early Access alvast een idee krijgen van wat er in de daaropvolgende updates zal zitten. Ik wil graag feedback verzamelen vóór de hoofdrelease en de suggesties verwerken in verdere updates. Er worden voortdurend verbeteringen, nieuwe kaarten, nieuwe spelmodi en nieuwe uitrusting toegevoegd. Ook na de hoofdrelease zullen er nog updates met interessante nieuwe content komen.

In eerste instantie richt ik mij op het Windows-pc-platform, maar het spel zal ook verkrijgbaar zijn in de Epic Games Store en iedereen kan het nu al op zijn verlanglijstje zetten. Ik ben van plan om het ook op Steam uit te brengen en voor de Xbox en Playstation consoles.

PBS Magazine: Laatste vraag van ons: Wat moet mijn computer kunnen om ervoor te zorgen dat het spel soepel verloopt?

Thorsten: In principe stelt het spel dezelfde eisen als alle andere huidige first-person shooters gebaseerd op de Unreal Engine 5. Met andere woorden: als je moderne first-person shooters zoals CoD of Battlefield op je computer kunt spelen, dan zal Splash Paintball dezelfde kwaliteit hebben. Ik programmeer bijvoorbeeld op een drie jaar oude pc met een AMD Ryzen 5 5600X CPU, 16 GB RAM en een Nvidia RTX3080 grafische kaart. Met Epic Details en een resolutie van 4k kun je nog steeds 50-60 FPS behalen. Wij willen van deze gelegenheid gebruik maken om Thorsten te bedanken voor zijn tijd en zijn nu al benieuwd hoe het computerspel Splash Paintball in de scene ontvangen zal worden. Maar zelfs fans van computerspellen die nog nooit eerder met paintball in aanraking zijn gekomen, zouden het spel eens moeten proberen. Misschien brengt dit een of twee nieuwe spelers naar de echte paintballsport. Splash Paintball is al beschikbaar in de EPIC Games Store op de releasedatum van deze editie. Als je wilt, kun je het direct downloaden en meteen beginnen met spelen. Hier vindt u de link naar de EPIC Games Store.

 

Als u meer over dit onderwerp wilt weten, kunt u het volledige interview met Thorsten bekijken op ons YouTube-kanaal. Daar vindt u ook veel spelscènes en verdere achtergrondinformatie.

Warteliste beitreten Wir werden Sie informieren, wenn das Produkt auf Lager ist. Bitte hinterlassen Sie unten Ihre gültige E-Mail-Adresse.