Regelmatig ontvangen wij vragen van geïnteresseerde paintballspelers, investeerders en andere mensen over het onderwerp "het openen van een paintballveld". De vragen zijn vaak dezelfde. – "Hoe open je een paintballveld?", "Wat heb ik nodig als ik een paintballveld wil openen?" of "Hoeveel kost de uitrusting voor een paintballveld?". Deze en andere vragen willen wij vandaag graag met je bespreken in onze blog en zo de stap naar zelfstandig ondernemerschap als toekomstige eigenaar van een paintballveld iets makkelijker maken voor iedereen die geïnteresseerd is. Wij hopen dat u het met plezier leest en dat u nuttige informatie meeneemt voor uw project.
Het allerbelangrijkste als je je eigen paintballveld wilt openen, is de juiste voorbereiding. Het openen van zo'n veld mag geen vaststaand idee zijn en mag niet uitmonden in een ondoordacht schot. Anders loopt een dure investering vaak al na enkele maanden mis en is het speelveld weer gesloten. Om te voorkomen dat dit gebeurt, hebben we een aantal kernpunten op een rij gezet waar jij als toekomstige pitcher mee aan de slag kunt in de planningsfase.
De zoektocht naar een geschikt terrein voor een paintballveld is vaak erg lastig. Het is belangrijk dat u de tijd neemt en de markt goed in de gaten houdt. De locatie moet de juiste maat hebben, niet te duur zijn en bovendien op de juiste plek gelegen zijn. – Zeg niet te ver buiten de gebaande paden, zodat potentiële klanten te ver zouden moeten rijden, maar ook niet zo centraal dat bewoners hinder kunnen ondervinden van het lawaai op het terrein. We hebben het tenslotte over de opening van een vrijetijdsvoorziening. Tijdens het gebruik moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.
Wie is uw doelgroep? Richt jij je liever op de leenspeler die met zijn voetbalteam komt paintballen, of richt jij liever een trainingslocatie in voor toernooispelers? Deze oriëntatie moet vooraf duidelijk worden gedefinieerd en bepaalt niet alleen de latere structuur van het systeem, maar moet ook deel uitmaken van uw bedrijfsberekening. Iedere klantgroep is anders, heeft andere eisen en brengt ook andere eisen aan het speelveld met zich mee. Ook het type en de hoeveelheid verkopen verschillen sterk. Bedenk dus vooraf voor welke klantengroep uw paintballsysteem ontworpen moet zijn.
Hoeveel kost de uitrusting voor een paintballveld?
Deze vraag is een van de meest gestelde vragen en kan van het begin af aan niet in algemene termen worden beantwoord. Ook hier hangt het puur af van de oriëntatie van uw systeem en vooral van uw bedrijfsmodel. Als uw doelgroep bijvoorbeeld kinderverjaardagsfeestjes zijn, dan heeft u paintballmateriaal voor kinderen nodig. – Dit is 50 gauge en doet niet zoveel pijn als de grote 68 gauge paintballmarkers. De volwassenen spelen daarentegen niet zo graag met dit toestel, omdat ze het wat ruiger en krijgeriger vinden. Als u dus beide wilt aanbieden, moet u zich er vooraf van bewust zijn dat u ofwel twee keer moet investeren, anders kunt u volwassen klanten verliezen als u de kinderen alleen paintballmarkers aanbiedt en de volwassenen er ook mee laat spelen. Voordelen van Cal. 50 paintball markers zijn bijvoorbeeld minder vuil omdat de kleinere balletjes minder verf bevatten en ook wat lagere aanschafkosten omdat de paintbals goedkoper zijn. Dat betekent dat je hier eventueel de ontbrekende klanten kunt goedmaken via de extra marge. Dergelijke berekeningen zijn het allerbelangrijkste in uw planning en voorbereiding.
Hoe maak ik op de juiste manier reclame voor mijn paintballfaciliteit? – Dat is de vraag aller vragen. De gebruikte soorten reclame variëren afhankelijk van de regio, doelgroep en soort aanbod. Wat de ene groep klanten massaal naar jouw vakgebied drijft, kan voor de andere groep klanten soms totaal irrelevant zijn en geen enkele klant aantrekken. Het is de mix die telt. Onze ervaring hier is dat je nooit alle advertentiekanalen moet proberen te gebruiken. Veel veldoperatoren maken de fout dit te proberen. Maar je kunt gewoon niet op alle platforms schitteren. Als je je eigen homepage, Facebook, Instagram, Google, Yotube, verschillende fora, Whatsapp-groepen en dergelijke parallel probeert te onderhouden, doe je meestal niets volledig en doe je veel slechts halfslachtig. Het motto zou daarom moeten zijn om nummer één te zijn op één zender, in plaats van middelmatig of zelfs lager op veel zenders. Vind je eigen persoonlijke passie en voed dit kanaal met alles wat je hebt. Het resultaat zal zeker beter zijn dan op elke bruiloft een beetje dansen.
Het is ook belangrijk dat u uw reclamemaatregelen de tijd geeft om zich te ontwikkelen. Sommige platforms zijn trager dan andere. Bij Google bijvoorbeeld worden veranderingen in de resultaten in de organische ranking soms pas na 6-8 weken zichtbaar. Maar je kunt deze tijd gebruiken om elke dag verdere vooruitgang te boeken op het kanaal en om content te genereren. Dit wordt vervolgens geleidelijk door Google geabsorbeerd en de groei neemt exponentieel toe. Hetzelfde geldt voor Facebook, Instagram en Youtube. Je begint met een paar likes, volgers en abonnees, maar deze blijven je vaak trouw en er komen er steeds meer bij. Zo bouw je geleidelijk aan een stevige fanbase van toekomstige klanten op. Ervan uitgaande dat je nu een week lang YouTube-video's uploadt en de week daarop Google, om in week drie over te stappen naar Instagram, zullen veel verveelde gebruikers ondertussen van je afspringen omdat er al een tijdje niets is gebeurd op dit kanaal. – doe één ding volledig en laat de rest achterwege. Als je geen onafhankelijk marketingteam achter de hand hebt waar je veel voor betaalt, dan kun je niet alle kanalen benutten. Velen hebben het geprobeerd en het werkt gewoon niet.
Het simpelweg openen van een paintballveld is niet genoeg, nu begint het echte werk. Het is belangrijk om de klant niet alleen te inspireren bij het eerste bezoek, maar ook bij het tweede, derde en daaropvolgende bezoek. Als hij in het eerste jaar een paar keer bij u heeft gespeeld, geef hem dan een reden om volgend jaar terug te komen. – Het is het beste als je hem iets nieuws aanbiedt. Bijvoorbeeld het gloednieuwe speelveld dat net op tijd klaar was voor de start van het seizoen, of het nieuwe materieel of een gaaf evenement. Blijf uzelf en uw paintballpark steeds opnieuw uitvinden, waarbij u de spanning, de kwaliteit van uw velden en uitrusting en het serviceniveau van uw faciliteit zo hoog mogelijk houdt.
Door onze jarenlange ervaring in de paintballbranche werken wij tevens als adviseur. Wij adviseren niet alleen bij de inrichting en opening van uw speelveld, maar staan ook na de opening aan uw zijde met tips en goed advies. Ook organiseren wij regelmatig workshops voor veldexploitanten in onze vergaderzalen. Daar geven we u nuttige suggesties voor verbetering en hulp bij alle huidige en toekomstige zorgen over paintballvelden. Samen met onze trouwe speelveldpartners zetten wij samen een stap richting een succesvolle toekomst in deze boeiende branche.
Wij hopen dat u in ieder geval enige basisinformatie uit deze tekst heeft kunnen halen. Het onderwerp van het oprichten van een paintballveld is echter zo uitgebreid dat wij u echt aanraden om persoonlijk contact met ons op te nemen of gewoon een van onze trainingen over dit onderwerp te volgen. Je kunt daar in één dag zoveel kennis wegnemen dat het maanden duurt om dit allemaal in je eigen vakgebied te implementeren. Als je klaar bent, volgt snel het volgende gesprek met verdere suggesties voor verbetering. Laten we samen beter worden en de paintballvelden in Duitsland ontwikkelen tot geweldige pretparken voor onze klanten die lang meegaan.