Het merk GI wordt, net als vele anderen, gemaakt door de fabrikant Procaps in Canada. GI Sportz biedt een ruim assortiment verschillende soorten paintballs. Beginnend met de goedkope veldpaintball, via verschillende merken uit de middenklasse, tot aan de hoogwaardige toernooiverf.
Vooral in de VS heeft het merk GI Sportz zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot marktleider. Als je de topplaatsen in de tabel bij paintballtoernooien van topklasse bekijkt, vind je daar meestal de teams van GI Sportz. Zelden eindigt een evenement op het podium zonder dat een team GI Sportz Paintballs speelt.
Het teamsponsorprogramma Imperial Paintball heeft hierin een bijzonder groot aandeel. Afhankelijk van hun prestaties en het behaalde resultaat ontvangen teams gratis verf en prijzengeld. Geen enkele andere aanbieder in de paintballtoernooisport biedt dit soort sponsoring aan.
Nauwelijks een paintballfabrikant heeft zo’n ontroerende bedrijfsgeschiedenis achter de rug als GI Sportz. Het merk is de afgelopen jaren verschillende keren verkocht, geherstructureerd en opnieuw opgebouwd.
Het uitgangspunt is het bedrijf Procaps in Canada. Procaps is de grootste paintballfabrikant ter wereld en heeft momenteel een marktaandeel van ongeveer 70%. Geen enkele andere aanbieder domineert de paintballscene zo sterk als Procaps met zijn merken DXS Paintballs , GI Sportz Paintballs en andere huismerken.
Toen het merk Draxxus rond de millenniumwisseling op zijn hoogtepunt was, werd het bedrijf verkocht door de eigenaar, Richmond Italia. In de jaren die volgden probeerde de nieuwe eigenaar tevergeefs voort te bouwen op het succes van het merk Draxxus en kreeg vervolgens te kampen met enorme omzetverliezen en verkoopproblemen. Uiteindelijk moest de investeerder beseffen dat de paintballscene heel bijzonder is en dat hij dit wellicht onderschat heeft.
Ondertussen, terwijl het bergafwaarts ging met DXS, bouwde de voormalige eigenaar, Richmoned Italia, een sterk nieuw paintballmerk op onder het GI Sportz-label. Door zijn connecties in de scene en jarenlange ervaring kostte het GI Sportz slechts een paar jaar om de top van de paintballindustrie te bereiken. Dit was een nieuwe nagel aan de doodskist van de vroegere suprematie van DXS, aangezien er nu weer een groot merk op de markt was, met een leider met veel betere verbindingen, distributiekanalen en aanzienlijk meer ervaring in de branche.
Het kwam dus zoals het moest komen: DXS verzwakte, GI Sportz sterker. Uiteindelijk kocht Richmond Italia zijn eigen bedrijf terug voor een fractie van wat hij het een paar jaar eerder aan de investeerder had verkocht. Nu waren de merken DXS en GI Sportz verenigd onder één dak en vertegenwoordigden daarmee ongeveer 50% van het productievolume voor paintballs op de wereldmarkt.
Door de recessie op de markt en de steeds toenemende concurrentiedruk volgden langzamerhand verdere problemen, die hard toesloegen. Veel kleine en middelgrote merken werden opgekocht, of sloten hun deuren en verdwenen van de markt. GI Sportz profiteerde van het moment en kocht grote traditionele merken zoals Tippmann, die nog steeds marktleider zijn op het gebied van bos- en scenario-paintball, en meest recentelijk zelfs de grote, al lang bestaande concurrent KEE Actionsports uit Engeland. Tot dan toe was KEE de duidelijke nummer 2 in de machtsstructuur van de paintballindustrie. Door dalende verkoopcijfers en de uitgebreide infrastructuur van het bedrijf stond KEE echter op de rand van een faillissement. Dat was het moment waarop GI Sportz toesloeg en niet alleen de concurrent uitschakelde, maar ook direct hun producten en distributienetwerk overnam.
Als gevolg van deze ontwikkeling is GI Sportz nu veruit het grootste bedrijf in de gehele paintballindustrie, met een marktaandeel van ongeveer 70%. GI Sportz beschikt niet alleen over het meest uiteenlopende assortiment, maar is ook een baanbrekende innovator als het gaat om de laatste trends en innovaties in de paintballsport.