HET IETS ANDERS GROTE SPEL – SCENARIO BIG GAME 2020
Zodra je naar het Battlegrounds-terrein rijdt, voel je de bijzondere aantrekkingskracht van dit speelveld in Polen, net achter de Duitse grens. Over eeuwenoude kasseien – die er waarschijnlijk al lagen toen er nog alleen maar paardenkoetsen waren – moeizaam geasfalteerde bospaden, over het karakteristieke dennenbos, ga je, soms stapvoets, richting de toegangscontrole. Het is dit jaar speciaal gebouwd voor het Scenario Big Game (SBG). In Corona-tijden is alles net even anders en dus worden we bij de controle begroet zonder de gebruikelijke stevige handdruk. In plaats daarvan wordt een infraroodthermometer gebruikt om te controleren op verhoogde temperaturen. Veiligheidseisen, die ter plekke uitstekend worden geïmplementeerd, springen meteen in het oog. De omstandigheden die de SBG24 (ja, al de 24e in zijn soort) mogelijk hebben gemaakt, worden dan zeer gemakkelijk geaccepteerd.
Iedereen die nog nooit op het Battleground met Bertl Wolowitz en Hartmut Schön in Polen is geweest, zal zich moeilijk kunnen voorstellen hoe de sfeer iemand beïnvloedt die arriveert. Allereerst trekt een gedemilitariseerd artilleriestuk de aandacht van de bezoeker en markeert als een eenzame bewaker de ingang van het terrein. Daarachter, op een weelderig stuk grasveld, liggen de eerste spelers al te dommelen in de zon. Een groot kazernegebouw van twee verdiepingen met een kelder biedt plaats aan maximaal 150 spelers in kamers met meerdere bedden en stapelbedden op de eerste verdieping. Bij binnenkomst van het pand bevinden zich het kantoor, de winkel, de materiaaluitgifte en de registratie, evenals het bedrijfsrestaurant “SprengChemie” op korte loopafstand. Hier begint de dag met een uitgebreid ontbijtbuffet voor slechts 5 euro (!) en eindigt met peperschnitzel of zelfgemaakte burgers en een of twee koude drankjes om het weg te spoelen. De uitbaters Michael en Mandy zijn altijd bij de gasten en vervullen ieders hartenwens. Met ongeveer 1.000 spelers die bij de SBG aanwezig zijn en tegelijkertijd hongerig brullen, zal zelfs het meest ervaren keukenpersoneel natuurlijk zijn grenzen bereiken. Daarom waren er speciaal voor het evenement meerdere cateraars in de buitenruimte die loempia's, steak- en saucijzenbroodjes, handgemaakte koffiespecialiteiten en softijs aanboden. De onlangs gerenoveerde sanitaire ruimtes en toiletten bevinden zich in de kelder van het gebouw en bieden ook tijdens piekuren voldoende ruimte en comfort. Na een inspannende speeldag met een aantal kilometers op de teller ben je dankbaar voor een warme douche – die hier continu gegarandeerd is, ook als het haast is.
Buiten het gebouw, direct bij de hoofdingang, bevindt zich het luchtstation met hoogwaardige compressoren zodat het plezier altijd behouden blijft. 200bar en 300bar tankstations staan klaar om de spelers snel en zonder lange wachttijden van frisse lucht te voorzien. Als u langs het hoofdgebouw rijdt, verschijnt aan de linkerkant het Chronystation. Permanent geïnstalleerd, met mobiele doelen en goed verlicht, is het mogelijk om 24 uur per dag de markeringen op te nemen en op nul te zetten. Meerdere spelers kunnen tegelijkertijd het beveiligde gebied betreden en hier hun markers verzorgen. De camping is naadloos aangesloten op het Chronystation. Wat vroeger een bijna ondoordringbaar dennenbos was, is nu al geruime tijd een volwaardige camping, inclusief gratis basiselektriciteitsvoorziening.Veel vrijwilligers hebben vóór het evenement talloze bomen gekapt om de aankomende spelers maximale ruimte te garanderen. Voor elke gekapte boom had de exploitant een vergunning nodig en moest er elders een nieuwe boom worden geplant, je kunt je voorstellen wat een gedoe dat is. Diverse drinkwaterstations ter plaatse bieden nu extra diensten voor stacaravans en zelfvoorzienende kampeerders. De sfeer op de camping is als een bijenkorf. Talloze mensen in camouflagekleding of in schreeuwerig kleurrijke truien rennen rond, toernooimarkeringen en scenariomessing wisselen elkaar af. Overal heerst drukte, het lijkt een onzichtbare choreografie waarop alle aanwezigen dansen. De sfeer wordt gekenmerkt door luide muziek, mensen zitten bij elkaar die elkaar nog niet kenden, maar hebben allemaal dezelfde eigenaardigheid: paintball! Spelers uit diverse landen vertellen hun heroïsche verhalen vanaf het veld, waarbij één of twee koude drankjes circuleren en er een ontspannen sfeer hangt. Als je wat luider tegen kunt, kun je direct achter het hoofdgebouw kamperen, richting het spoor. Ongeveer twee keer per dag raast hier een trein voorbij, niet zonder gebruik te maken van zijn doordringende signaalhoorn. Naast een nieuw geplaatste sanitaircontainer met douches en toiletten is het niet ver naar het nieuw gebouwde festivalterrein.
Hier torent een indrukwekkend podium van zeecontainers boven het gehele evenement uit! De evenemententechniek, podiumaccessoires en stroomvoorziening zitten verborgen in de containers. En het doet op geen enkele manier onder voor een normaal evenementenpodium – lichttechniek, geluidstechniek, rookgordijn – er is niets dat dit monster niet heeft of niet kan. Dit technologieniveau heeft zich al bewezen, want live bands lieten de gasten op vrijdag- en zaterdagavond op dit podium echt op tournee gaan. Wie op zo’n avond van een gecultiveerd gesprek houdt, zat niet direct op de eerste rij, want de luidsprekers en bassen deden waarvoor ze waren gekocht: ze scheuren. Bertl modereerde vanaf het podium als solo-entertainer de programmapunten en zorgde voor de juiste flair bij de spelers, met de fijnste maar ruige humor en zeer motiverende bijdragen. Wij hebben volgens Bertl immers een “actieve vakantie geboekt en geen wellnessreis”. Met zijn charmante manier van doen maakt hij het voor nieuwkomers die het veld voor het eerst bezoeken heel gemakkelijk om zich thuis en welkom te voelen. Je hoeft niet bang te zijn om belangrijke mededelingen te missen, want dankzij de strategisch geplaatste luidsprekers op de camping hoor je nog steeds wanneer het volgende item op het programma begint, wat het programma is en waar de teams aan de start staan. zelfs vanuit de verste hoek. Daarnaast krijgt iedere speler bij inschrijving in het hoofdgebouw een spelerspakket met een uitgeprinte plattegrond en programma, maar de ervaring leert dat het een voordeel is om jezelf via de luidspreker op de hoogte te houden. De beurs vindt plaats rond het podium, in het zogenaamde "Paintcamp", apocalyptisch geënsceneerd door originele Hesco-barrières, camouflagenetten, evenementenvoertuigen en prikkeldraadhekken. Hier vind je alles wat het hartje van een speler begeert voor de grote evenementen: kleding, stiften, accessoires, nieuws, patches, merchandise en diverse gratis spullen die op zo'n evenement de kers op de taart zijn. Nieuw geïnstalleerde zeecontainers bieden de exposanten een onschatbare meerwaarde, aangezien montage en demontage en schade door de verplichte regen, die snel en hevig toesloeg, hier volledig worden geëlimineerd. Een houten trap leidde naar de daken van de containers. Dit was een compleet nieuwe ervaring dit jaar: een onbetaalbaar zicht op het publiek en het podium! Ligstoelen en een mobiele biertap zorgden voor een absoluut ingenieuze festivalflair. Naast talrijke bekende exposanten zoals Paint-Xtreme/Magfed.de, PlanetEclipse/Paintball.de (vertegenwoordigd door hun onmiskenbare Butch, die verschillende spelers hielp plezier te hebben door op het laatste moment niet-speelbare markers te repareren), PBmerch4Fun , Paintsupply, Patchwerk en Paintball Channel, Thomas Liebner, eigenaar en exploitant van Delicious Delight, nam ook de eer in ontvangst. Met zijn mobiele koffiestation bood hij een succesvolle afwisseling van de gebruikelijke alcoholrijke dranken. Met zijn manier van omgaan met de klant die voor hem staat als de belangrijkste persoon van dit moment, draagt hij bij aan de feel-good factor. Niet in de laatste plaats vanwege de uitstekend gezette koffiespecialiteiten, maar ook kleine delicatessen en softijs. Tot zover de uiterlijke omstandigheden en algemene voorwaarden van dit paintballfestival, dat uniek te noemen is in Europa. Laten we nu tot de kern van de zaak komen: de gameplay van de SBG. Op een terrein van ca. 55 hectare, verdeeld over 16 verschillend vormgegeven speelvelden, die samen één gigantisch groot speelveld vormen, zijn bij SBG bijna 1000 spelers verspreid. Naast het Biggame-veld beschikt het Magfed-gebied net daarbuiten over nog eens 38 hectare speelruimte, plus zes side-eventvelden, waarvan er twee verlicht zijn. Een hoogtepunt is de CQB-bunker, die twaalf verlichte en geluiddichte kamers heeft. De totale oppervlakte die tijdens het evenement wordt gebruikt bedraagt maar liefst 105 hectare!
Twee facties strijden om de overwinning in het Main Event. Blauw versus rood, teamtactiek (TT) versus Guerrillos United (GU). Vaste stamgasten staan naast nieuwe bezoekers en zien er allemaal hetzelfde uit als Bertl de spellen voor geopend verklaart. De teamcaptains verzamelen hun mannen om zich heen, de laatste instructies worden geroepen, het publiek wordt opgewonden, zelfs de laatste heeft inmiddels begrepen dat het voor het team, om de overwinning te behalen, betekent: altijd vooruit, nooit achteruit! Zelfs als dat verdomd lange marsen door het hele land betekent. De Marshal Crew staat klaar op het veld. Bij het betreden van het veld staat er een gedeeltelijke chronograaf om hotguns uit te sluiten, want overal geldt: Safety First! De dames en heren van de Marshal Crew doen zeer goed, zij het ondankbaar, werk. Zij geven informatie over wat er in het spel gebeurt, ruimen treffers indien mogelijk op en delen soms een zakdoek uit als de tegenstander klaagt over vermeende oneerlijke praktijken. De signaalsirene klinkt. 500 rode kleuren ontmoeten 500 blauwe kleuren, de lucht is gevuld met de geluiden van de strijd, instructies, het gejank van Firststrike en verf die tegen bomen en vijanden slaat. De missies zijn altijd ontworpen volgens het evenementthema, deze keer ging het over water na de apocalyps, gebaseerd op "Mad Max Fury Road". Er moet iets van iemand worden gevonden of gestolen, ergens naartoe worden gebracht zonder dat je zelf overloopt. Water wordt weggepompt, opgeslagen in waterreservoirs en "ontgift". Spelobjecten worden uitgewisseld voor informatie, vlaggen worden verborgen, gezocht, gevonden, verplaatst – en daartussen rijden gebeurtenisvoertuigen.
Met: echte gepantserde voertuigen, vintage jeeps, troependragers en er zijn mobiele nepmortieren en kanonnen die voor veel plezier zorgen aan beide kanten van het spelfront. Als speler sta je op zijn best in de frontlinie, spoor je je mensen aan om dit voorbeeld te volgen, lanceer je een verrassingsaanval op de vijand en, als de maarschalk het heeft gezien, pluk je een kaart als beloning: "Medal of Honor" is aan Het. Aan het einde van de dag krijgen de op deze manier gemarkeerde spelers tijdens de show de "Medal of Honor" uitgereikt in aanwezigheid van het verzamelde team. Maar voordat dat gebeurt, gaan we eerst dieper in op de realistische gameplay: je zit verscholen achter een houten barricade en kijkt afwisselend naar links en rechts om de vermoedelijke tegenstander onder controle te houden. Tegelijkertijd vliegt de verf om je hoofd zoals fruit om gedroogd fruit vliegt. Het begroet rookgranaten die je zicht belemmeren, en het motorgeluid van de evenementenvoertuigen is overal. Het volgende moment beginnen je mensen achter je aan te vallen en kun je niet anders dan uit dekking sprinten en je bij de lopers voegen – wetende dat de vijand voorbereid is en je met verf beschildert. De gameplay gaat dwars door de ruïnes van gebouwen, langs autowrakken, de zandheuvels op die liefkozend “Tittenhills” worden genoemd, verder door het fort dat is beveiligd door manshoge sparrenstammen en door het slotenstelsel. Geen vezel van kleding en uitrusting blijft droog, want naast het sporten zorgen de genadeloze temperaturen in het zandige dennenbos ervoor dat het zweet in beekjes langs het lichaam stroomt. Aangekomen op de bestemming van je missie weet je niet meer of je man of vrouw bent, het enige wat telt: hebben we de missie succesvol afgerond of moeten we de laatste minuten weer vol gas? Terwijl de GU zich verdedigt tegen de TT, vindt de Magfed Big Game plaats buiten het grote speelveld op het terrein van “Sprengchemie”. Wat een paar jaar geleden aanvankelijk werd gelanceerd als extra goodie voor de Magfed-gemeenschap, is in de loop van de tijd uitgegroeid tot een onafhankelijk evenement naast het evenement. Hier spelen drie facties tegen elkaar: Team Rood, Team Geel, Team Blackwater. Deze laatsten hebben de eigenlijke taak om als onruststoker in het spel in te grijpen en afwisselend de zwakker ogende factie te ondersteunen. Dit zorgt voor wat verwarring en grappige momenten, wanneer de gewoon vriendelijke Blackwater-troepen ineens voor je staan met markeringen in de aanslag en je niet eens merkt dat de wind is gedraaid. In het Magfed-spel is het terrein meer stedelijk, dankzij talloze gebouwencomplexen, verwoeste bunkers en afbrokkelende dekkingen. Het ruikt houtachtig en zanderig, het zachte mos onder je laarzen dempt elke stap en als de zon schijnt, verlang je na uiterlijk 15 kilometer wandelen naar een ijskoud drankje. Je sluipt zo stil mogelijk rond de gebouwen en probeert altijd geen enkele veelbetekenende tak onder je eigen gewicht te kraken en zo je positie te verraden. Het is goed als je geruisloos naar boven kunt sluipen en de adem van je tegenstander bijna kunt horen. Stom als precies op dat moment de vonk overgaat en de collega om steun vraagt omdat "hij hier achter de boom staat, op dit gebouw, waar het dak zo overwoekerd is…". Zulke momenten zijn er ook, en deze momenten maken de ervaring tot iets bijzonders, omdat je beseft dat we hier allemaal maar aan het spelen zijn.
De teamspirit ontstaat al in de eerste minuten van deze taferelen op het veld – iets wat de SBG kenmerkt: Je hebt nog geen vast eigen team? Kent niemand je hier nog? Heb je geen plan voor al het schieten, maar heb je er veel plezier mee? Geen probleem: er is altijd een verbinding en deze is gemakkelijk te vinden. Nog een reden waarom de SBG steeds populairder wordt: niemand wordt uitgesloten, iedereen heeft hier hetzelfde doel: maximaal plezier beleven op en naast het veld. Het wordt donker in de groene hel van Brozek. Het juiste moment om het traditionele nachtspel uit te voeren. Of het nu gaat om "Zombie Game", "Last Man Standing" of "Capture the Flag" – elke spelmodus is haalbaar en ontworpen volgens de wensen van de speler. De twee verlichte velden langs de weg maken het de toeschouwers ook gemakkelijk om met een coole Tyskie aan de rand te gaan staan en te kijken wat de onvermoeibare mensen na een inspannende speeldag nog kunnen tevoorschijn toveren. Aan het eind van de dag, na een grandioze show van bands, Bertl en alle betrokkenen, viert de hele spelersgemeenschap zowel de overwinning als de nederlaag, de gebeurtenis, het leven en zichzelf. De meest epische heroïsche verhalen worden versponnen, uitgebreid, herschreven en opnieuw verteld. Nieuwe legendes worden geboren en oude gevierd.
Dat – en alleen DAT! – is de ware kern van het unieke Scenario Big Game!