KOSTENLOSER Versand innerhalb Deutschlands ab 100€
Verlanglijst Account Winkelwagen
Paintball_Sports_Paintball_Onlineshop
 

DE GROTE PRODUCTTEST – DE NIEUWE KLEURSTOF MXR

Dye MXR
dinsdag maart 4, 2025

Welkom bij een nieuwe productrecensie. Deze keer met een gloednieuwe high-end marker van DYE. Precies op tijd voor het WK in Orlando heeft DYE de MXR geïntroduceerd, een gloednieuw markermodel dat indruk maakt met talloze nieuwe functies en vooral een nieuw prijskaartje. In de producttest van vandaag ontdek je wat de nieuwe DYE MXR allemaal kan en wat jij als speler van dit nieuwe model kunt verwachten. Wij hopen dat u het leuk vindt om te lezen.

 

De eerste M3 werd ongeveer zeven jaar geleden geïntroduceerd. Deze werd na ongeveer een jaar vervangen door het opvolgermodel DYE M3s. Ongeveer drie jaar geleden volgde uiteindelijk de DYE M3+. Bij de DYE DSR was de situatie vergelijkbaar. Na twee succesvolle jaren werd de DSR opgevolgd door de verder ontwikkelde DSR+. Later werden de prestaties nog verder verbeterd door de Ironmen Performance Kit, die apart verkrijgbaar was en tot op de dag van vandaag in gebruik is. Nadat de twee huidige DYE high-end modellen al wat verouderd waren, werd het duidelijk tijd voor een generatiewisseling en zo presenteerde DYE in november 2024 de gloednieuwe DYE MXR op de Paintball World Cup in Orlando, Florida.

Wat op het eerste gezicht een mix lijkt van de beste componenten van beide voorgangers, is van binnen echter heel anders. Het hart van de DYE MXR is een compleet nieuwe bout, de ARC-X, die nog nooit eerder op een DYE-markermodel is gezien. Gebaseerd op het beproefde ARC-boutensysteem van de DSR+, maar aanzienlijk verder ontwikkeld op het gebied van prestaties, geluidssignatuur en luchtverbruik.

De body doet in eerste instantie denken aan een DSR+, maar is iets hoger en aanzienlijk slanker dan de M3+. De voorste handgreep past niet echt bij het gebruikelijke DYE-beeld en lijkt meer op de PLANET ECLIPSE CS3 of LV2. Dat is maar goed ook, want veel spelers zijn dol op de PE-markers, juist vanwege de uitstekende tastbare grip aan de voorkant. Overigens heeft DYE ook de voeding vernieuwd. Na de lithium batterij (M3+) en het 9V blok (DSR+) worden nu 2x AA batterijen in de voorste handgreep van de MXR geïnstalleerd. Dit betekent ook dat de spanning verandert naar slechts 3 volt.

Het grote display van de M3+, aan de zijkant van het handvatframe, is volledig verdwenen. Het smalle DSR+-display op de achterkant van de handgreep, inclusief de bediening van de mini-joystick, is behouden gebleven. Het grootste verschil in de grip is waarschijnlijk de trekker. De MXR wordt standaard geleverd met twee verschillende triggers, zodat spelers kunnen kiezen tussen een rechte en een gebogen trigger. Nog interessanter is echter het gevoel van de trekker. DYE heeft hierin een flinke voorsprong genomen en kan zich nu bijna meten met de beste triggers ter wereld, namelijk DLX Luxe. Natuurlijk is zo'n indruk altijd subjectief, maar wij raden u zeker aan om de prijzen in een winkel naar keuze te vergelijken. De MXR Trigger kan echt iets! Een andere verbetering is de nieuwe aluminium oogbuis. Het gepatenteerde Eye-Pipe-systeem, dat wereldwijd alleen op DYE-markers beschikbaar is, is hier opnieuw ontworpen. In plaats van kunststof is de oogbuis van de DYE MXR nu uit één stuk aluminium gefreesd. Dit betekent dat dit onderdeel vrijwel nooit meer kapot kan gaan. De kleine plastic kogelborgingen die in de zijkant van de oogbuis uitsteken en moeten voorkomen dat er twee kogels tegelijk in de cilinder terechtkomen, zijn vervangen door een standaard O-ring uit de DYE Parts Kit. Dit betekent dat u nu vrijwel altijd de borgplaatjes in de O-ringset bij u kunt hebben en dat het vervangen ervan slechts een paar cent kost. Wij zijn van mening dat dit een van de meest praktische en innovatieve updates is en we zijn nu al benieuwd welke andere fabrikanten in de toekomst op deze kar zullen springen.

Laten we nu nog eens kijken naar de nieuwe, eerder genoemde ARC-X-bout op de MXR. DYE heeft het reeds zeer succesvolle ARC-boutsysteem verder geoptimaliseerd. De ARC-X-versie gebruikt minder O-ringen, wat het onderhoud vereenvoudigt en ook minder onderhoudsintervallen vereist. De nieuwe gaten in de bout zorgen voor een ongekende luchtstroom, wat resulteert in een lagere werkdruk, wat resulteert in een stiller schietgeluid, een kortere wachttijd en een consistentere schietcyclus. De stift is afgerond met een zachte punt, die volgens de fabrikant zelfs de meest broze verf veilig uit de stift moet kunnen verwijderen, ongeacht de weersomstandigheden.

Voor de cilinder heeft DYE het beproefde UL-I cilindersysteem toegepast, dat al verkrijgbaar was als accessoire en in beide strikt gelimiteerde DSR+ ICON Editions. Dit driedelige loopsysteem bestaat uit een voor- en achterkant en een DYE UL-I-inzetstuk, dat identiek is aan de Inception Designs PWR-hulzen. Hierdoor is dit loopsysteem compatibel met alle PWR-inzetstukken van grote fabrikanten op de markt. Inclusief Inception Designs, Planet Eclipse, Carbon en natuurlijk de in-house sleeves van DYE. Deze combinatie zorgt voor een maximale constante FPS bij elk schot en een optimale versnelling van de verfballetjes. De MXR-loopset bevat ook 3 PWR-hulzen in de diameters .680, .684 en .688. Dit betekent dat u optimaal bent toegerust om aan de slag te gaan.

Het totaalpakket wordt afgerond met de gebruikelijke, beproefde features van de voorgaande modellen. Voorbeelden hiervan zijn de DYE Sticky-Grips handgrepen, die zonder gereedschap bevestigd en verwijderd kunnen worden, de traploos instelbare kleminvoer, het snelspansysteem en de nieuwe Slap2 ASA met geïntegreerde Hyper6-regelaar. Volgens de fabrikant zal de MXR ook mech-compatibel zijn. Er wordt al een mechanisch frame geproduceerd. Ook op het gebied van design slaat DYE een nieuwe weg in en de MXR werd gepresenteerd in acht verschillende en zeer frisse kleurencombinaties. De prijs begint bij slechts 1499,95 euro voor de basisversie in klassiek zwart. Ook qua prijs maakt DYE een statement en is de eerste aanbieder die zijn nieuwste topmodel niet duurder, maar juist goedkoper maakt. Vergelijk je het zwarte MXR-model bijvoorbeeld met een zwarte DLX Luxe IDOL of een zwarte PLANET ECLIPSE CS3, dan bespaar je maar liefst 500 euro bij DYE. Dat is een prijsbesparing van 25% ten opzichte van de duurdere modellen van de concurrentie. En dat voor een merk dat qua technologie en efficiëntie zelfs nog nieuwer en geavanceerder is dan de twee vergelijkingsmodellen. Het zal interessant zijn om te zien hoe de concurrentie zal reageren op de MXR, zijn kenmerken en de prijzen van de fabrikant. Feit is dat de andere merken nu hun prijzen moeten verhogen of hun prestaties moeten verbeteren om bij te blijven.

Om je een nog duidelijker beeld te geven van wat de DYE MXR allemaal inhoudt en wat de verschillen zijn tussen de verschillende modellen, hebben we in onze unboxing video de DYE MXR vergeleken met zijn voorgangers M3+ en DSR+. Daar zie je ook heel duidelijk de verschillen tussen de boutsystemen. Neem gerust een kijkje op ons YouTube-kanaal en ontdek het zelf. Bekijk de video over de MXR.

Warteliste beitreten Wir werden Sie informieren, wenn das Produkt auf Lager ist. Bitte hinterlassen Sie unten Ihre gültige E-Mail-Adresse.