Onze nieuwe serie artikelen "Paintball Manufacturers" gaat over de grote merken in de scene. We nemen een kijkje achter de schermen van 's werelds topmerken en laten zien hoe ze tot stand zijn gekomen en hoe moderne bedrijven in de paintballindustrie vandaag de dag werken. Om dit te doen bezoeken we de fabrikanten op hun locaties en bieden we je ook intieme inzichten in gebieden die je anders waarschijnlijk nooit zou zien als een normale sterfelijke paintballspeler. Wie weet leer je op deze manier je favoriete merk wat beter kennen, of ontdek je het ene of het andere bedrijfsgeheim dat tot nu toe voor jou verborgen is gebleven. We willen graag van deze gelegenheid gebruik maken om alle fabrikanten te bedanken die bereid waren de deur voor ons te openen en ons diepgaande inzichten te geven in hun bedrijf en de geschiedenis van het bedrijf.
Voor het rapport van vandaag spraken we met het al lang bestaande Amerikaanse merk GoG. Velen kennen GoG nog onder het oude Smart Parts-label. Tegenwoordig behoren de merken SP (Shocker Paintball), evenals DLX Luxe en FREAK tot het GoG-bedrijfsconstruct. Vanuit technisch oogpunt heeft geen enkele andere fabrikant de markt de afgelopen 25 jaar zo beïnvloed en veranderd als GoG. Zelfs vandaag de dag hebben de jongens uit Pennsylvania talloze patenten voor componenten en functionele principes, zonder welke een moderne paintballmarker helemaal niet zou werken. We spraken met Holger Ronecker en Christoph Hoffmann van Massive Entertainment voor onze bijdrage. Jouw bedrijf behartigt als GoG Europe al twee jaar de belangen van GoG in heel Europa en is het eerste aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met de distributie van alle bovengenoemde merken. Met de hulp van Holger en Chris kregen we ook de mogelijkheid om contact op te nemen met de GoG-fabriek in de VS. We spraken met Adam Gardner, de CEO van Philadelphia Americans LLC, het eigenlijke bedrijf achter de merken GoG, Luxe, Shocker en Freak. Adam beantwoordde niet alleen als interviewpartner onze vragen, maar gaf ons ook de kans om een kijkje te nemen achter de normaal gesloten gordijnen van dit paintballzwaargewicht. Welke interessante dingen we daar hebben gezien en meegemaakt, kun je lezen in het artikel van vandaag "Inside GoG".
PBS Magazine: Hallo Adam, bedankt dat je de tijd hebt genomen om vandaag onze geïnterviewde te zijn. Wij zijn erg benieuwd wat u ons vandaag te vertellen heeft. Het bedrijf GoG, of voorheen Smart Parts, heeft de afgelopen tien jaar een bewogen geschiedenis achter de rug. Vertel onze lezers om te beginnen iets over de geschiedenis van het bedrijf. Hoe is GoG ontstaan en hoe is het bedrijf geworden wat het nu is?
Adam Gardner: Natuurlijk zou ik dat graag willen… maar het is een behoorlijk lang verhaal dat 34 jaar bestrijkt als speler en ondernemer in de paintballindustrie. Het begon allemaal in 1986 toen mijn broer Billy en ik ons eerste potje paintball speelden. We waren meteen verslaafd aan het spel en merkten al snel dat we toernooisporten op competitief niveau speelden.
Omdat we zowel gamers als ondernemers zijn, realiseerden we ons al snel dat we betere uitrusting nodig hadden om ons spel te blijven ontwikkelen en verbeteren. Tegelijkertijd konden we hier een bedrijf opzetten en zo ontstond het bedrijf Smart Parts. We boekten succes als team en wonnen bijna elk evenement dat er te winnen was in de komende twintig jaar met de All Americans, en later met de Philadelphia Americans. Als bedrijf hebben we niet alleen het spel veranderd door onze innovatieve ontwerpen, maar hebben we in deze periode ook meer dan 250 miljoen dollar aan omzet behaald in de paintballindustrie.
PBS Magazin: Als u zo succesvol was, wat gebeurde er dan in 2009? Op dat moment veranderde uw bedrijf plotseling en verkeerde het waarschijnlijk in financiële problemen.
Adam Gardner: Het is helaas zoals met alles in het leven… Er zijn fouten gemaakt en plotseling word je geconfronteerd met uitdagingen die laten zien waar je van gemaakt bent. 2009 was onze grote uitdaging. Na jaren van succes werden we geconfronteerd met een reeks gebeurtenissen die ons de keuze gaven om te stoppen en naar huis te gaan, of opnieuw te beginnen. Nou, iedereen die mij kent, weet dat ik niet iemand ben die opgeeft, dus de enige keuze was om opnieuw te beginnen.
PBS Magazine: Hoe kon dat? Hoe bouw je zo’n groot bedrijf vanaf nul op?
Adam Gardner: Met een klein team van loyale medewerkers zijn we weer klein begonnen en hebben we gedaan waar we goed in zijn. – Maak geweldige paintballmarkers en innoveer. Precies wat we de afgelopen twintig jaar hebben gedaan. Gelukkig konden we onze eerdere merken en ontwerpen in licentie geven.
Op basis hiervan hebben we de bestaande ontwerpen opnieuw verbeterd en tal van nieuwe benaderingen en innovaties geïntroduceerd. Alleen zijn we deze keer niet zo groot geworden als vroeger als bedrijf. We hebben ons geconcentreerd op paintballmarkers en tonnen, omdat we daar het beste in zijn. Vandaag, bijna tien jaar later, houden we nog steeds vast aan dit plan en gaat het succesverhaal verder.
PBS Magazine: Adam, vertel ons alstublieft iets over uw merken. Er is nu SP, wat niet langer staat voor "Smart Parts", maar nu voor "Shocker Paintball". Daarnaast het luxe merk Luxe met de sprekende paintball marker en last but not least de lopen uit de Freak serie. Hoe is dat gebeurt?
Adam Gardner: Laten we beginnen met het buitenissige loopsysteem. Mijn broer Billy ontwikkelde de Freak om de problemen op te lossen waarmee spelers te maken kregen vanwege de variërende grootte en kwaliteit van de paintballs die destijds beschikbaar waren. De realiteit is dat nauwkeurigheid en precisie uiterst belangrijk zijn in onze sport. Als je de concurrentie een stap voor wilt zijn, dan moeten het vat en de paintballs perfect bij elkaar passen en met elkaar harmoniëren. Omdat de diameter van de paintballs van batch tot batch verandert en zelfs het weer, of de temperatuur en vochtigheid, een rol spelen, was het ons idee om de perfecte ton te ontwikkelen die altijd op elke verf past of zich eenvoudig aanpast aan de bladeren. Dat geldt vandaag de dag net zo goed als bijna twintig jaar geleden.
De kernproducten van ons bedrijf zijn uiteraard de paintballmarkers. Momenteel hebben we drie merken markers, die elk een specifieke niche in de markt bedienen. Onze eNMEy-marker, die we verkopen onder het GoG-label, is ontwikkeld voor veldoperators en beginners. Wij willen dat deze spelers een positieve eerste ervaring in de sport opdoen. Om dit te garanderen moet de uitrusting goed werken, zodat de spelers hun doel gemakkelijk kunnen raken en over voldoende vuurkracht beschikken om elke tegenstander te counteren.
Dan hebben we het merk Shocker of Shocker Paintball (SP). De Shocker was destijds de eerste elektronische paintballmarker en tevens het startschot voor het succesverhaal van Smart Parts. De Shocker plaatste het merk Smart Parts in de focus van de spelers. Het design is de afgelopen 25 jaar enorm geëvolueerd en we zijn erg enthousiast over het huidige model, de Shocker AMP, die we vorig jaar hebben uitgebracht. Het bevindt zich momenteel in de voorhoede van de ontwikkeling.
PBS Magazin: Ja, we hebben de AMP al getest. Echt een interessant model. Waar onze lezers zeker ook in geïnteresseerd zullen zijn, is de kwestie van de nieuwe TM40. Wanneer kunnen spelers in dit land het nieuwe model verwachten?
Adam Gardner: Zoals iedereen weet, loopt de Luxe sinds de introductie in 2007 jaren voor op de concurrentie. Het is ontworpen zoals de naam al doet vermoeden… LUXE. We streven ernaar om de Luxe op het snijvlak van technologie en prestaties te houden, zoals we de afgelopen 14 jaar hebben gedaan. En zoals je zeker weet, verloren we een groot deel van onze familie toen Tim Montressor afgelopen juni zo plotseling overleed. Tim was een geweldig persoon die zijn leven aan paintball wijdde. Tim was ook een van de drijvende krachten achter het succesvolle Iron City Classic-evenement en de heroplevende mechanische scene. Hij heeft de wereld rondgereisd om de Luxe te promoten en een van de laatste projecten waaraan hij werkte was de TM40, die het beste van twee werelden is. Een high-end E-Pneumat die eenvoudig kan worden omgevormd tot een mechanische topmarker. Tim zou zo trots zijn geweest op het eindproduct en ik kon geen betere manier bedenken om Tim dagelijks in onze gedachten te houden dan deze marker naar hem te vernoemen. Ik zou niets liever willen dan over twintig jaar dat mensen zouden pronken met hun ‘old school TM40’ en aan de volgende generatie zouden uitleggen hoe de naam tot stand is gekomen.
PBS Magazine: Wauw, ja, Tim had een positieve impact op iedereen die hij ontmoette. Een paar jaar geleden hadden we de kans om hem persoonlijk te spreken tijdens de Extravaganza. Een zeer sympathiek persoon. Adam, waar zie jij de toekomst van het bedrijf over tien jaar?
Adam Gardner: Zoals het gezegde luidt: als je houdt van wat je doet, hoef je geen dag van je leven te werken." Paintball heeft zijn ups en downs, maar er is niets anders dat ik liever zou doen. We hebben een geweldig team dat net zo toegewijd is aan het maken van geweldige producten als toen we begonnen. Mijn zoon Jude werd ook getroffen door het paintballvirus en we hebben de handen ineengeslagen en zullen in de toekomst samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe producten en projecten. Het verhaal van het merk GoG is nog lang niet voorbij.
PBS Magazin: Bedankt voor deze inzichten in uw heilige zalen en de geschiedenis van het GoG-bedrijf. Wij denken ook dat innovaties doorgaan en dat de sport blijft evolueren. Op veel plekken merk je dat jij daar de afgelopen jaren steeds meer aan hebt bijgedragen.
Nogmaals bedankt voor uw tijd en we kijken uit naar de LUXE TM40 en zijn hopelijk nooit eindigende legende.
We hopen dat je een goede indruk hebt gekregen van het merk GoG en zijn langdurige positieve invloed op de paintballscene wereldwijd en we kijken nu al uit naar de volgende fabrikantcontrole van onze serie. Blijf op de hoogte… dat zijn we zeker.