In de producttest van vandaag willen we u niet slechts één, maar twee gloednieuwe producten voorstellen. Planet Eclipse presenteerde twee nieuwe toernooimarkeringen op de Extravaganza in Memphis tot verbazing van alle marktdeelnemers. De twee modellen GEO4 en EGO LV1.6 zullen pas in april verkrijgbaar zijn in Duitsland, maar we hadden wel de gelegenheid om beide modellen vooraf nader te bekijken en een gedetailleerde productcontrole uit te voeren.
De eerste vraag die we onszelf natuurlijk stellen: waarom twee nieuwe markers? Het antwoord is vrij eenvoudig. De gemeenschap heeft beide modellen in gelijke mate geëist. Sinds het verdwijnen van de LV1 (versie LV1.5) rouwen veel spelers om het laatste grote Rammer-model en de GEO was ook ongeveer 10 jaar lang een van de populaire high-end markermodellen, totdat hij uiteindelijk werd vervangen door de CS2. Nu brengt Planet Eclipse beide modellenreeksen tegen een lagere prijs weer op de markt. Dit maakt het niet alleen voor de vele fans interessant om één van de nieuwe modellen te kopen, maar maakt het ook voor alle andere toernooispelers makkelijker om het high-end segment van Planet Eclipse te betreden. Maar laten we eens nader bekijken wat de twee nieuwe modellen kunnen en wat er veranderd is ten opzichte van de voorgangers. Want één ding is op het eerste gezicht zeker bij de nieuwe markermodellen. – Dit gaat niet over een simpele heruitgave! Planet heeft beide modellen aanzienlijk herzien en verbeterd.
Puur visueel gezien doet de GEO4 meer denken aan de CS2. – Maar dat is slechts de eerste indruk. In werkelijkheid is het echter een hybride van de GEO-serie en enkele kenmerken van de CS2. Als je goed kijkt, zie je het handvat van de CS2, maar daar zit een heel andere behuizing op, die ook iets breder is dan die van de CS2. De reden hiervoor is dat de bout van de GEO4 gebaseerd is op de CORE IV bout van de GEO3, maar dan met een nieuwe, geïntegreerde softtip, net zoals de LV1.6 gebruikt. Veel fans van de GEO genoten niet alleen van het karakteristieke, zeer stille schotgeluid, maar ook van de manier waarop de ballen werden afgevuurd met de GEO3 Boltkit.
Omdat de CS2 op een heel ander systeem is gebaseerd, kon dit gevoel alleen worden herwonnen door een stapje terug te doen in de bouttechnologie. Ook op het gebied van hardlopen heeft de GEO4 een upgrade gekregen. Het heeft nu de nieuwe Shaft FL aluminium loop. Hierdoor kun je elke bal precies op het doel krijgen, zelfs over lange afstanden. De energievoorziening van de GEO4 is overgenomen door de CS2. In plaats van de oude 9V-batterijen in het handvat, wordt de GEO4 aangedreven door 2x AA-batterijen in het voorste handvat. Ze voorzien het bord op betrouwbare wijze van zijn LCD-display met hoge resolutie, dat via een USB-interface met latere updates kan worden uitgebreid.
De EGO LV1.6 daarentegen ziet er op het eerste gezicht vrijwel precies hetzelfde uit als zijn voorganger. De grip is tot in het kleinste detail hetzelfde als de LV1.5 en de Air Transfer Tube, die het triggerframe en de voorste grip verbindt voor luchtstroom, is ook niet gescheiden. Maar als je je laat misleiden door de indruk van buitenaf en denkt dat je hier pas een nieuwe editie hebt gedraaid, zul je duidelijk een lesje leren als je een kijkje binnenin neemt. Planet heeft de nieuwe LV1.6 vrijwel volledig herzien. Te beginnen met de nieuwe, nog zachtere Cure5-bout, tot een gloednieuwe solenoid (magneetklep) die speciaal is ontwikkeld voor de nieuwe EGO LV1.6-serie.
Planet beknibbelde ook niet op de loop en gaf de toch al zeer lichte LV1.6 de tweedelige Shaft FL carbon loop van de CS2 Pro. De andere kenmerken van de EGO LV1.6 zijn de 4-voudig verstelbare mestrekker en een verwisselbare Zick3-stamperset. Hierdoor kunt u het stampergewicht aanpassen aan uw wensen. De kick kan ook worden beïnvloed via de nieuwe instelfunctie op de magneet. Geen enkele andere marker biedt momenteel zoveel instelmogelijkheden als het gaat om opnameprestaties. Net als de GEO4 heeft de LV1.6 een bord met een LCD-display met hoge resolutie en een USB-interface. Dit rondt het pakket af en zorgt ervoor dat beide markers bovenaan uit de doos kunnen spelen.